top of page

FOLLOW ME:

Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

RECENT POSTS: 

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

Saoto soep recept

De Surinaamse keuken is heel divers en uitgebreid. Het heeft invloeden uit de creoolse, Hindoestaanse, Javaanse, Chinese, Hollandse, Joodse, Portugese en Indiaanse keuken. Door all deze verschillende invloeden is de Surinaamse keuken uniek. Voor mij is er geen betere keuken dan de Surinaamse keuken. Om niet gelijk overdreven te klinken er zijn ook gerechten die ik niet lekker vindt. Zoals het bijgerecht 'Bojo'. Het spijt me! En voordat ik het volgende te horen krijg: "Je hebt de mijne nog niet geproefd". Nee dank u vriendelijk! Daar heb ik ook geen recept van. Waar ik wel een recept van heb is van Saoto.

Saoto is van oorsprong een Javaans recept. Door de vele verschillende invloeden zijn er ook verschillende manieren waarop saoto wordt gemaakt. Het kan gegeten worden als voorgerecht of als hoofdgerecht met wat rijst erin. Saoto is niet mijn meest favoriete soep. Met de jaren heb ik het leren eten en waarderen. Als ik kind vond ik het zelfs verschrikkelijk als we dit aten. Als geruststelling ik ben meer van de 'Bravoe' (een van oorsprong creoolse soep). de Surinamers die dit lezen denken nu: O oke, nu snap ik het. Nu ik wat ouder en wijzer ben vindt ik saoto wel lekker en eet ik het graag.

Het recept heb ik afgekeken van mijn moeder. Een recept maken was wel een uitdaging omdat wij surinamers koken op gevoel en niet met maten en hoeveelheden. We koken meer in de zin van een beetje van dit een handje van dat. Dit is mijn poging om alles in verhoudingen op te schrijven. Het recept kan afwijken van andere recepten. De basis is over het algemeen hetzelfde.

Wat heb je nodig:

* 3 litter water

* 600 gram kip (het liefst bouten want daar trek je meer smaak uit)

* 2 stukjes laos van +/- 2 cm

* 3 takken citroengras (sereh)

* 2 salam blad

* 4 magi blokjes

* 2 laurierblaadjes

* zwarte peper

* 1 bol knoflook

* 1 ui

* 1/2 theelepel gemalen komijn (jeera)

* 12 piment korrels

* 1 takjes selderij

* eventueel nog wat zout

wil je de vegetarische variant gebruik dan groentenboulionblokjes en kook je kip apart

ingrediënten garnituur

- 6 gekookte eieren

- 300 gram tauge

- gebakken aardappelstokjes

- gekookte kip (kipfilet)

- takje selderij

- Soe-on (gebakken vermicelli)

- gebakken uitjes

- spitskool (optioneel)

- Gekookte rijst (optioneel)

- ketjap peper

Om te beginnen pak je een grote soeppan en vul deze met 3 liter water. Je snijd het buitenste velletje van de laos af. Schil de ui en maak er kleine sneetjes in zo geeft het beter zijn smaken af. De knoflook bol kan je zo heel laten met schil maar ik maak ze altijd schoon en kneus ze met een vijzel. Niet in kleine stukjes snijden.

De kip wassen. Wanneer al het voorbereidende werk gedaan is gooi (niet letterlijk) je alle ingrediënten in het water. Of je gebuikt net als ik een bol vergiet die je vult met alle ingrediënten. Met de bol vergiet hoef je de bouillon niet te zeven op het eind. Heb je deze niet dan zeef je alle ingrediënten eruit zodat je alleen bouillon overhoud.

Breng alles aan de kook en voeg wat peper en gemalen komijn toe aan het water.

Als de kip na een half uur gaar is gekookt haal je de kip uit het water. De bouillon laat je nog een 1 uur verder koken op laag vuur. Even proeven of de soep voldoende zout heeft. Mocht dit niet het geval zijn kun je nog een extra maggiblokje of bouillonblokje of zout toevoegen.

terwijl de soep kookt gaan we niet op de bank zitten want je bent nog niet klaar. Alleen een beetje bouillon maakt nog geen Saoto. Nu de bouillon aan het trekken is beginnen we met het schoonmaken van de taugé. Taugé maak je schoon door de achterkantjes eraf te breken en kort te wassen met koud water.

de spitskool is niet nodig maar vindt ik persoonlijk lekker in mijn Saoto. Snij dunne reepjes en was het. Pluis de kipfilet. Heb je kippenbouten gebruikt dan haal je het vlees ervan af en pluis je het. Bak het daarna nog even kort op.

Mix de gebakken uitjes, Soe-on en gebakken aardappelstokjes met elkaar in 1 bak/zak. Je kunt Soe-on kopen die je zelf nog moet bakken maar ook voorgebakken Soe-on. Dit scheelt weer wat tijd. Wil je helemaal wat tijd besparen dan kun je een zak gemengde saoto mix kopen met Soe-on, gebakken aardappelstokjes en gebakken uitjes. Ik heb alles los van elkaar gekocht en zelf gemixt. Ik vindt de verhouding die in de kant-en-klare mix zakken zit niet goed. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om alles apart te houden.

Dan hebben we nog de eitjes. Kook de eitjes tot ze hard zijn. Wanneer ze afgekoeld zijn en gepeld snijd je ze doormidden. Saoto kun je eten met een beetje gekookte rijst erin. Dit zorgt ervoor dat de soep wat meer vult. Al het garnituur doe je in aparte kommetjes, schaaltjes, bakjes...

Als laatst kunnen we nog de ketjap sambal maken. hiervoor heb je het volgende nodig:

- 3 pepers

- zoute ketjap

- 3 teentjes knoflook

- stukje laos

- 2 eetlepels suiker

Wil je de ketjap sambal extra pittig houden dan laat je de zaadjes in de peppers anders verwijder je de pitjes. Stamp/maal de knoflook en de pepers fijn. Zet een klein pannetje op en giet daar 300 ml zoute ketjap in. Voeg de gemalen knoflook, peppers en laos bij de ketjap. Laat het op een laag vuurtje voor 10 minuten pruttelen.

WE KUNNEN AAN TAFEL!

Nu alles klaar is en je de tafel mooi hebt gedekt kunnen we gaan eten. Om Saoto op de juiste manier te eten vul je een soepkom als eerst met kipfilet, het ei, de taugé, de gemaakte mix, spitskool, en een schepje rijst. Giet de hete bouillon erover heen. en garneer met een klein beetje klein gesneden selderij.

Als je van een (beetje) pittig houdt dan is dit het moment om er wat ketjap sambal bij te doen. Eet smakelijk!

Alle ingrediënten kun je kopen bij een toko. Heb je het recept geprobeerd laat weten wat je ervan vindt. Laat ook een berichtje achter als je ook van de Surinaamse keuken houd of als je niet bekend bent met de Surinaamse keuken! #surinaamsekeukenis..

 

Na al dit schrijven wil ik graag even van de gelegenheid gebruik maken om de vrouwen die alle wijsheden hebben door gegeven te bedanken.

Lieve Nani (oma), tantes en natuurlijk allerliefste mama dank jullie wel voor de Surinaamse (keuken) kennis die ik van jullie heb meegekregen. Zonder alle bruiloften had ik nooit geleerd hoe ik bijvoorbeeld taugé moest schoonmaken (uren lang wat een rot werk #trauma's). Ik heb geleerd van de beste. Voornamelijk van mijn mam die ik altijd kan bellen met vragen (gebeurt regelmatig). Wij (mijn generatie) hebben deze gift gehad van deze krachtige vrouwen (en mannen) om door te kunnen geven aan de volgende generatie. Soso Lobi (zoveel liefde)!

- follow me -

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest - Grey Circle

- zoeken -

- meest recente berichten -

- volgen via email - 

Blijf geïnformeerd en krijg berichten toegestuurd.

Mis geen enkele update

Naam

E-mail

bottom of page