top of page

FOLLOW ME:

Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

RECENT POSTS: 

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

Sevai recept

Uhhh wat? Sevai (spreek je uit als Sewai/Sawai). Het is een indiaas toetje of tussendoortje. Eigenlijk is het niets meer dan vermicelli met melk. Binnen 15 minuten staat het op tafel zo gemakkelijk is het. Er zijn verschillende manieren om het recept te maken, met rozijnen of zonder. Sommige gebruiken een essence erdoor heen voor de smaak en andere weer kardemom. Kardemom is een kruid die veel gebruikt wordt in de Indiase keuken. het heeft een zoete, scherpe geur en smaakt naar bergamot, citroen en kamfer. Kardemom is krachtig van smaak dus je hebt maar weinig nodig.

Ik vindt dit gerechtje altijd veel te zoet. Daarom is dit gerecht voor mij één keer in een jaar meer dan voldoende. En als ik het zelf maak doe ik er dan ook minder suiker in. Mijn Nani (mijn oma) maakt dit meestal met suikerfeest en soms op andere gelegenheden. Als je op visite bent moet je verplicht een glaasje leeg drinken/eten. Ook al wil je niet, je moet! Je hebt gewoon niks te vertellen.

 

Dit is mijn versie van het recept.

Benodigdheden (+/- 4 pers):

* 500 ml melk * 80 gram vermicelli

* Scheutje olie

* 6 eetlepels suiker

* 1 theelepel kardemom

* handje vol rozijnen

Bereidingswijze:

Doe het het handje vol rozijnen in een kommetje en laat deze wellen in heet water.

Nu de rozijnen geen omkijken hebben kunnen we beginnen met het oppakken van de vermicelli. Giet een scheutje olie in een pan. Zodra het heet is doe je de vermicelli erbij. Rooster de vermicelli licht bruin. Zet het vervolgens even apart. (In mijn filmpje heb ik teveel olie gebruikt. Het mag wat minder.)

Pak een pan en giet de melk erin. Breng het aan de kook.

Als de melk kookt zet je het op halfhoog vuur. Doe de geroosterde vermicelli bij de melk en laat het ongeveer 4 minuten pruttelen.

Voeg vervolgens de suiker erbij en laat het nog een keer ongeveer 4 minuten doorkoken. Blijf roeren want anders gaat het plakken en koekt het aan.

We zijn al bijna bij het het eind aangekomen. Doe nu de rozijnen erbij en de kardemom. laat het nog even door pruttelen. De melk is wordt wat dikker en de vermicelli is nu zacht.

Het is tijd om te serveren. Ik heb alleen hele grote soepkommen en geen mooie kleine kommetjes. Dus ik heb het in koffiekopjes gezonken. Ik heb één kopje zonder amandel schaafsel en één met. Persoonlijk vind ik amandelen erg lekker. maar niet iedereen houd ervan of kan er tegen.

Als variatietip kun je verschillende essences toevoegen. Mijn Nani (oma) en moeder gebruiken meestal vanille essences (aroma). maar je kunt ook aardbeien of mango essences toevoegen. als je een essences toevoegt laat je de kardemom achterwege. Lust je geen rozijnen dan kun je het natuurlijk ook gewoon eruit laten. Doe er dan wat extra vermicelli bij.

EET SMAKELIJK! I HOPE YOU ENJOY!!!

- follow me -

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest - Grey Circle

- zoeken -

- meest recente berichten -

- volgen via email - 

Blijf geïnformeerd en krijg berichten toegestuurd.

Mis geen enkele update

Naam

E-mail

bottom of page