top of page

FOLLOW ME:

Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

RECENT POSTS: 

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

De eerste week van de Ramadan

We zitten nu op de negende dag van de Ramadan. Ik heb helaas nog niets kunnen posten omdat ik even uitgeschakeld was door me nek en rug. Maar nu ik weer wat meer kan heb ik de tijd om jullie op de hoogte te brengen van mijn eerste week.

We mogen nu eten tot 3.40 uur en pas om 21.57 uur weer aan tafel. Voor mij was de eerste week een makkie. Ik heb geen honger gehad en geen dorst. Ik heb geen last gehad van de hitte of de afgebroken nachten. Dat is natuurlijk ook niet raar voor iemand die nog niet heeft gevast. Nee, ik heb niet gesmokkeld en nee het is ook niet omdat ik geen zin had. Ik had een vrouwelijke weekje verlof. De eerste 7 dagen moet ik gewoon inhalen na de Ramadan en voor de volgende Ramadan weer begint.

Hoewel mijn kids nog niet verplicht zijn om te vasten proberen ze wel te vasten. De twee oudste dan. Mijn dochter (10) heeft tot nu toe 5 dagen gevast. Mijn zoontje (9) heeft 3 dagen gevast en de jongste (7) vindt het vasten heel moeilijk. Het is al knap dat hij pas eet tegen lunchtijd. Als hij niet eet wordt hij aardig sacherijnig. Dus hij mag geen snoepjes en koekjes. De dagen zijn lang en door de warmte best lastig vol te houden voor de kids. Toch hebben ze dagen die ze hebben gevast goed vol gehouden. Het feit dat ze het willen proberen maakt mij al heel trots.

Ieder jaar probeer ik mijn kids het Ramadan gevoel te geven en te vergroten. Moslims hebben 2 feestdagen suikerfeest en offerfeest. En de gehele maand Ramadan is bijzonder. En dat probeer ik ze dan ook mee te geven.

Dit zijn mijn tips om het kids het Ramadan gevoel mee te geven.

1. Maak samen versiering

Om het wat gezelliger te maken in huis kun je wat versieringen maken. Slingers, lichtjes, lantarens, Een krans. Op Pinterest kun je hele leuke ideeën vinden en ook gratis printjes.

2. Lees voor

Lees samen met je kids over de Ramadan. Je kunt ook een kinder Koran bestellen of andere leuke islamitische kinderboekjes. Van mijn Lieve schoonmoeder hebben ze dit jaar een Ramadan boekje gehad (ook van Pinterest). Daar staan leuke verhaaltjes in, opdrachten, kleurplaten en nog veel meer.

(Kinderen koran te bestellen op: islamitischekinderboeken.nl)

3. Een advent kalender

Dit jaar heb ik een advent kalender gemaakt. Ik heb dertig kleine cadeautasjes gekocht en ik had nog een groot canvas doek liggen. Daar heb ik de dertig tasjes op geplakt. In ieder zakje zit een klein cadeautje, weetje, opdrachten of een dua (smeekbede). De Ramadan duurt negenentwintig of dertig dagen maar omdat dat afhankelijk is van de maan heb ik voor de zekerheid 30 tasjes gebruikt.

4. Iftar (avondmaal)

Nodig familie/vrienden uit voor de Iftar. Om het gevoel te vergroten dat we tijdens de Ramadan één zijn maak je de iftar bijzonder. Niet overdreven met te veel voedsel wat je toch niet op kan. Maar dek de tafel mooi, laat ze helpen voorbereiden en nodig andere uit. Ook als is het pas rond 22.00 uur dat we mogen eten.

5. Laat ze het proberen.

Motiveer je kinderen om te vasten. Of in ieder geval dat ze het proberen. Dit heeft naar mijn mening twee voordelen. Ze leren wat het inhoud en in hun toekomst zullen ze het vasten niet ervaren als last of zware periode.

Met mijn kids ben ik begonnen met eerst geen lekkers eten. Daarna alleen drinken en geen eten zolang ze dat volhouden. Als ze het aan kunnen kunnen ze een halve dag proberen of tot dat ze het vol kunnen houden. Motiveer je kinderen met een beloning.

Een uur voor de fadjr (ochtendgebed) maak ik mijn kids wakker. Ze hebben de tijd nodig om te eten en om wakker te worden. Zorg ervoor dat ze iets te eten en te drinken hebben wat ze lekker vinden. Op deze manier eten ze niet met tegenzin en gaat het wat vlotter.

- follow me -

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest - Grey Circle

- zoeken -

- meest recente berichten -

- volgen via email - 

Blijf geïnformeerd en krijg berichten toegestuurd.

Mis geen enkele update

Naam

E-mail

bottom of page