top of page

FOLLOW ME:

Er zijn nog geen tags.

SEARCH BY TAGS: 

RECENT POSTS: 

  • Facebook Clean Grey
  • Twitter Clean Grey
  • Instagram Clean Grey

Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet

Thuis hebben de kids vier boeken van Dummie de Mummie liggen. Ik lees ze graag voor en ze lezen ze ook graag zelf. Het zijn boeken met humor en tegelijkertijd ook lekker spannend. De eerste twee films hebben we ook in de bioscoop gezien. Toen we hoorde dat er een derde film uitkwam waren we erg enthousiast. Toevallig had ik niet zo heel lang geleden het boek voorgelezen. Voordat je verder gaat met lezen er zitten spoilers in deze blog. Verder lezen is op eigen risico!

Naar de Film

Afgelopen donderdag (5 oktober) waren de kinderen vrij in verband met de staking van leraren. Het waaide en het regende nogal, wat doe je dan? Dan ga je naar de bioscoop. Al zeker een week hoor ik van de kids: "de nieuwe film van Dummie draait in de bioscoop"! Dat in drievoud. Omdat ik al vroeg wakker was (om 7 uur al!) heb ik even gekeken op de Pathé app. Een hele handige app, als je het mij vraagt. Die dag had ik nog meer bezigheden gepland staan. De eerste mogelijkheid leek mij daarom verstandig. Dat was om 10.15 uur. Met de kinderen gaan me meestal naar Pathé Delft. Wij vinden dit de fijnste Pathé bij ons in de buurt. Het heeft ruime zalen, de rijen voor je zijn lager, je hebt genoeg beenruimte en het is er altijd netjes en schoon.

Eerst wat snacks

Als we aankomen is de bios nog gesloten. Gelukkig gaan de deuren snel open. Het was niet heel druk maar iedereen stormt natuurlijk naar binnen met het natte weer. Binnen scant de mevrouw mijn QR-code via de app op mijn telefoon. We mogen doorlopen. Voordat we naar de zaal gaan moeten we natuurlijk nog wel even wat eten en drinken kopen. Ook al is het pas 10.00 uur bij de film hoort popcorn en Doritos chips. Op naar de zaal die zich helemaal op de bovenste verdieping bevindt.

Storing

In de zaal zoeken we ons plekje en gaan zitten. De reclames voor de film begint alleen zonder geluid. Na de derde reclame besluit ik maar als vrijwilligster op te staan en iemand van Pathé op te zoeken. Ik heb een nadeel gevonden. Er is GEEN personeel aanwezig op de bovenste verdieping. Eenmaal beneden aangekomen spreek ik iemand aan die gaat bellen. Weer terug naar boven. Ik vertel de mensen in de zaal dat eraan gewerkt wordt. De kinderen in de zaal worden wat ongeduldig als de minuten verstrijken. Ik besluit om nog maar een keer iemand op te zoeken. Gelukkig kom ik de dezelfde persoon aan wie ik het heb doorgegeven tegen in de lift onderweg naar beneden. Ze stelt me op de hoogte dat de technische dienst ermee bezig is maar dat het even gaat duren. Ik weer terug naar de zaal met dit verhaal. Dan verschijnt er een man van de technische dienst die begint met: “Het spijt ons jongens en meisje maar helaas..”. Ik (en ook andere ouders) werd even bang dat hij zou zeggen dat het feestje niet door zou gaan. Gelukkig was de mededeling dat het nog ietsjes langer zou gaan duren. Kinderen blijven kinderen. Het gevolg van het wachten was dat ze door de zaal gingen wandelen. Het ligt valt uit terwijl er nog kindjes beneden in de zaal lopen. Gelukkig zijn er slimme ouders die snel hun lamp van hun telefoon aanklikken. Alle kindjes vinden hun plek. De film gaat nu dan eindelijk beginnen, zonder voor reclames.

Dummie de Mummie en de tombe van Achnetoet

De films begint met Dummie die aan het spelen is met zelfgemaakte poppetjes van zijn ouders en hijzelf. Hij mist zijn ouders. In Het vorige deel had hij schilderijen gemaakt. Eén van die schilderijen is verkocht voor 10.000 euro. Nu mag hij kiezen wat hij wilt doen met dat geld. Hij wilt naar Egypte. Naar het graf van zijn pap en mam. Ze reizen af naar Egypte waar ze grappige en spannende dingen meemaken. Het belangrijkste is het vinden van het graf. Goos beloofd Dummie dat ze niet weg gaan voordat ze het graf gevonden hebben. Of ze het vinden dat ga ik natuurlijk niet verklappen.

De film wijkt wel wat af van het boek. In het boek ontmoeten ze in het vliegtuig een Rijke bankier en zijn zoon. Klaas Guts vindt vliegen doodseng. Goos wordt ontvoerd in het boek omdat hij wordt aangezien voor de zoon van de rijke bankier. Dummie red Goos uiteindelijk. Dummie vind ook een ezel die bij hun vast komt te zitten in de grot.

In de film zijn er geen ontvoerders en gaat Juffrouw Friek mee op vakantie. Er is ook geen ezel. Ton kas die de rol van Meester Krabbel in de laatste twee films heeft gespeeld wordt nu gespeeld door Stefan de Walle. Bekijk de trailer hieronder:

Wat vonden we van de film

De film duurt 1 uur en 22 minuten. De film is geschikt voor alle leeftijden een echte familie/kinderfilm en alleen in 2D te zien. Het is een leuke film. Naar onze mening zeker de moeite waard om te zien in de bioscoop. We hebben gelachen, we hebben in spanning gezeten en we zijn ook een beetje verdrietig geweest. We leven altijd erg mee met de films. Wat mijn oren opviel is wanneer Dummie, Goos en Klaas in het hotel zijn hoor je iedere keer de Adhan (= de oproep tot het islamtische gebed). Ik (als moslim) herken dit. Daarna ga je erop letten. Het is steeds tijd voor het gebed als ze in het hotel zijn of het staat op repeat dat kan ook. Mooi om te horen.

Hoewel het een leuke film is hadden wij wel wat meer verwachten. Dit komt voornamelijk doordat de film wat afwijkt van het boek. De eerste twee films waren naar ons idee ook grappiger. Wij geven de film een dikke 8,5.

Quotes van mijn kids

Nouriyah: “Ik vond het leuk en sommige stukjes waren erg grappig”.

Kader: “Ik vond het een leuke film, maar er zaten minder grappige stukjes in dan de eerste twee films”.

Qais: “Ik vond het een leuke film en een paar keer spannend”.

Mag nog wel even gezegd worden.

Door de vertraging moest ik nog even een uitrijkaart kopen bij de kassa. Dit heeft alleen nut als je langer dan twee uur aanwezig bent. Ik leg de jongen bij de kassa het voorval uit en dat ik nu toch wel een parkeerkaart nodig heb. Na mijn verhaal belt hij met een collega. Als hij terugkomt krijgen we voor de volgende keer twee buffetvouchers mee. Super! Dank je wel Pathé Delft voor de goede service. Ze zijn een beetje verkreukeld in mijn portemonnee :(

- follow me -

  • Facebook - Grey Circle
  • LinkedIn - Grey Circle
  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram Clean Grey
  • Pinterest - Grey Circle

- zoeken -

- meest recente berichten -

- volgen via email - 

Blijf geïnformeerd en krijg berichten toegestuurd.

Mis geen enkele update

Naam

E-mail

bottom of page